Sansestærke børn

5 gode råd til hverdagen

Hverdage med stress, jag og travlhed kan trække tænder ud

på enhver familie. Er et barn i familien tilmed sansestærk, kan det blive rigtigt hårdt og kaotisk, hvis vi ikke formår at skabe gavnlige og støttende rammer for barnet – og resten af familien. 

 

Men hvad er det egentlig, der er godt at gøre i hverdagen?

Her får du en hands on guide med 5 hverdagstiltag, der er nemme at indføre i familien.

 

 

1. Vær opmærksom på at du får prioriteret dit barns og familiens aktivitetsniveau, så det passer til barnet. Det kan være, at det er en dårlig idé at have legeaftaler 2 dage i træk. At det er bedst at tage direkte hjem, når du henter dit barn, i stedet for at tage på shopping, café eller besøg efter en lang dag i institution eller skole. Det kan også være, at det er bedst efter en travl uge, at I i weekenden bruger tiden til at være hjemme og få slappet af og være sammen. 

 

2. Tag aldrig barnets reaktioner personligt. Ja, jeg ved godt, at dét ved du sikkert allerede. Men alligevel ser jeg mange forældre reagere – på et helt ubevidst plan – som om, at barnets reaktioner i nedsmeltningssituationer er noget, barnet gør med vilje. Mod os. Det sidste et sansestærkt barn vil gøre er at genere os. Barnet er i følelsesmæssig krise. Mød i stedet barnet med støtte, anerkendelse, tålmodighed og roligt overblik.

 

3. Brug rutiner og genkendelighed som basis og fundament i hverdagen. Sansestærke børns grovmaskede filter gør, at de nemt bliver overvældet af indtryk. Nogle af disse indtryk er vi ikke herre over. For eksempel er det svært at have indflydelse på, hvordan dagen i institutionen eller skolen forløber. Men de steder og situationer, hvor vi rent faktisk HAR indflydelse, kan vi sætte i system, så vores barn mærker ro og genkendelighed på så mange områder som muligt.

Jeg anbefaler at bruge velkendte og nemme rutiner både morgen og aften og i stunden, når familien kommer hjem om eftermiddagen. På den måde skal barnet ikke bruge sit nervesystem på at “regne en masse nyt ud”. Med gode faste rutiner kan barnet slappe af. Brug gerne piktogrammer der viser barnet, hvad dagen byder på. Det giver overblik og ro i nervesystemet – og dermed plads til at få uforudsete ting ikke helt på samme måde vælter barnet. 

 

4. Hav din chekliste klar. Sansestærke børns nervesystem er sensitivt for mange stimuli. Også på et helt lavpratisk plan. Det vil sige, at vi med fordel kan være på forkant med sult, tørst, søvn, kulde, varme, larm og så videre. Ting der kan udløse en nedsmeltning.

I dagligdagen kan det for eksempel være, at du har en bolle med, som barnet kan spise, så snart du henter det efter børnehaven. Eller du sørger for, at barnet er udhvilet til i morgen, hvor I skal nogle timer til mormors fødselsdag. Måske har du høreværn med til barnet, når I skal i shoppingcenter, eller at larmende Netflix-tv ikke streames af de andre i husstanden førend, at barnet har fundet ind i søvnen. Eller du have skiftetøj med på udflugten, så barnet ikke bliver overstimuleret af at have det for varmt eller for koldt.

 

5. Vi er vores børns fyrtårn. Du kender sikkert godt fyret, der står ved havet. Det udsender lys med det formål at give skibene på havet et pejlemærke om, hvor de befinder sig i forhold til land. Vi er vores børns fyrtårn. 

Og hvad mener jeg så med det? Jo, vores børn bruger også os som pejlemærke. Så når vi er rolige, kan vores børn finde ro i, at de voksne er rolige. Og på den måde kan vi hjælpe barnets nervesystem med – helt ubevidst – at finde ro. 

Når vi til gengæld er stressede, ikke nærværende, irritable, frustrerede er det noget, som vores børn med deres grovmaskede filter straks opsnapper. Og efterfølgende udlever gennem deres klynken, fortvivlelsesanfald, aggressioner og nedsmeltninger. Derfor er en rolig voksen noget af det vigtigste, et sansestærkt barn kan have.

 

Pas på dit sansestærke barn

❤️

 

Skærmbillede 2020-06-19 kl. 13.10.12

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.