• Narcissisme

    Narcissisten er gennemsyret af misundelse

    Pludselig oplevede jeg, at alt hvad jeg sagde og gjorde var forkert

    En af byggestenene i den narcissistiske personlighed er misundelse. Og bagved misundelsen ligger skam og vrede og følelsen af utilstrækkelighed. Det vender vi tilbage til.

    Narcissister elsker at være i selskab med personer, der er noget særligt (udseende, status, penge, titler mm.). Det får narcissisten til at se godt ud. Kompetent. Betydningsfuld. Interessant. Og der kan dermed falde beundring og anerkendelse af på narcissisten.

     

    I starten faldt narcissisten for alle dine vidunderlige kvaliteter. Han beundrerede dig. Ville gøre alt for at være en del af dig og dit liv. Måske var du positiv, glad, tilfreds, hjælpsom, velsignet med gode familierelationer, dejlige børn, mange veninder, et indholdsrigt liv eller er særligt god til noget.

    Narcissisten elskede i starten at være sammen med dig pga. dine kvaliteter. Han har ingen indre kerne, så det er vigtigt for ham, at han kan gnubbe skuldre med dig, så dine kvaliteter kan smitte af på ham.

    Det føltes rart for ham. For en stund. Han var jo lidt dig på den måde. Men sandheden er, at narcissisten ikke har alle dine kvaliteter. Narcissisten har ingenting. Han er blot en tom skal. Og skammen fra dengang han som barn ikke blev set, hørt, taget sig af, blev nedgjort, latterliggjort, misbrugt af dem, der skulle elske ham allermest, dukker op forklædt som vrede, frustration, irritation. Misundelse og vrede æder ham op. Det føles som at miste kontrollen

    Og narcissisten har brug for at være i kontrol. Have magten. Og på et tidspunkt bliver det for svært med dig. Du er ham overlegen i dit personlige overskud, din sunde kerne, dit indre virksomme kompas.

     

    Narcissisten bliver derfor nødt til at pille dig ned. Ødelægge dig. Hans lave selvværd gør, at han lever efter devisen: Der kan kun være en vinder i narcissistens verden. Og det er ikke dig.

    Han starter devaluering af dig. Han bliver nødt til det. Det sker helt automatisk. Nedgørelsen af dig kan se ud på mange måder. Det handler om, at han har brug for at gøre dig lille. Og sig selv stor. Det handler om magt. Kun én kan stå på 1. pladsen.

     

    Det der før var fantastisk ved dig, er nu et problem. Måske er du blevet rost for at være en god mor. Pludselig bliver du kritiseret for at være det stik modsatte. Måske blev du før lovprist for at have styr på dit liv. Nu skal du høre på diskussioner, hvor narcissisten fortæller dig, hvor synd det er for ham, at det ikke virker som om at du har brug for ham.

     

    Er du ikke opmærksom på narcissistens psykologiske spil, kan det være enormt ubehageligt at opleve, at en partner, der før var støttende og kærlig pludselig vender alt 180 grader mod dig. 

    Det vigtigste våben, du kan stå med er at vide, at det IKKE handler om dig. Narcissisten kan ikke bære skammen fra barndommen alene. Han vil have dig til at tage den. Derfor skyder han nu på dig. Men det handler KUN om narcissisten og hans indre utilstrækkelighed, som er ved at fortære ham op indefra.

    Træd ud af narcissistens spind. Gennem viden.

    Pas på dig ❤️

    Skærmbillede 2020-06-19 kl. 13.10.12
  • Skab personlige forandringer

    Nervøs for at sige goddag til din skygge?

    Nej nej nej! Dét har jeg slet ikke lyst til.

    Det orker jeg ikke at snakke om. Det gør alt ondt. Det kommer ikke til at hjælpe noget. 

    Måske har du hørt, at vi mennesker alle har en skyggeside. Nogles skygge er stor. Andres mindre. Skyggens størrelse, farve og dybde afhænger som udgangspunkt af, hvor følelsesmæssigt sunde og afbalancerede, vi er. 

    Vores skygge er populært sagt alt det, vi ikke har lyst til, at vi osse indeholder.

    Skyggen er dine traumer, dine følelsesmæssige sår, oplevelser eller hændelser, du ikke har bearbejdet. Som du har vendt ryggen. Er løbet væk fra.

     

    Eksempler på din skygge kan også være:

    1. Det du ikke føler dig fri til at være

    2. Det du skjuler

    3. Det du fornægter

    4. Det du skammer dig over.

    5. Det du ikke vil være.

    6. Det du undertrykker

    7. Det du ikke kan udstå i andre

    8. Det du ikke føler dig besat af i andre

    9. Det du ikke ønsker at være

    10. Det der begrænser dig i at få det, du drømmer om eller ligefrem længes efter.

     

    Som udgangspunkt er vores skygger usynlige for os. Derfor kaldes det skygger. De eksisterer i mørket. Og der er ikke bevidst lys på det, der eksisterer i skygge.

     

    Men sker der noget ved at have skygger? Hvorfor skal man kigge på dem? Have dem frem i lyset?

     

    Jo, det er der faktisk ret gode grunde til. For skyggesider har den rigtigt kedelige evne at forhindre os i at være hele. Autentiske. Frie og lykkelige.

     

    Når vi ikke er bevidste om vores skygger. Når vi ikke har kigget på dem. Det er nemlig skyggen, der spænder ben for os. Så vi ikke får ageret på de små og store ting i tilværelsen, vores indre instinktivt ved er rigtigt for os. Man kan sige, at det bliver skyggen, der træffer beslutningerne for os. Og det kan have store konsekvenser for vores relationer, kærlighedsliv, familieliv, børn, på jobbet, vores helbred, økonomi og et hav af andre aspekter af tilværelsen.

     

    Når vi har mod møde vores skygger. Når vi har mod til se alt det i øjnene, som vi ikke bryder os som i os selv, åbner vi op for en helt ny dimension

    Tilværelsen får flere nuancer og facetter. Vi slipper af lænkerne, der har holdt os nede og tilbage. Vi har mulighed for at opleve, at vi kan agere ud fra, hvad der er rigtigt for os. Vi kan slutte fred med os selv – og vores skygger, for de er ikke længere farlige. Og vi bliver hele og frie og autentiske igen. Præcist som det var meningen helt fra start

    Hvad holder dig tilbage?

     

    Selvkærlighed er mod, sved og tårer. 

    ❤️

    Skærmbillede 2020-06-19 kl. 13.10.12
  • Kærlighed og parforhold

    Når din partners barndomstraumer maser jeres parforhold

    Jeg forstår ikke, hvad der sker. Hvad skal jeg gøre?

    I startede ud dejligt og kærligt. Jeres parforhold. Måske var han ligefrem din drømmemand.

    Men som tiden er gået, er der kommet skygger for den sol, I stod under. Noget er off i hans adfærd, hans ord, hans følelser, hans tankegang.

    Du undrer dig måske ofte over hans reaktioner. De er overdrevne. Barnlige. Upassende. Angribende. Eller måske går han i offerrollen og drejer skylden hen på dig. Han kan virke besidderisk. Måske aner han ikke ud og ind i sit liv, ved ikke hvad han vil og er derfor meget egoistisk og utilregnelig at være sammen med. Måske mener han ét i dag. Noget helt andet i morgen.

    Uanset er det at have en partner, der ikke har bearbejdet sit barndomstraume, enorm vanskelig at have en sund og ligeværdig relation med. Vi bliver urolige. Altid på valgt og kan finde på at trække os følelsesmæssigt. For at passe på os selv. 

     

    Så hvad skal du gøre?

    Først… der ER håb.

    Start med at invitere din partner til en snak, hvor du holder et spejl op foran din partner. Fortæl ham hvad det, han gør og siger, gør ved dig. Fortæl kærligt og ærligt. Og at du har brug for, at der sker ændringer.

    MEN… for der er desværre et stort men… det kræver, at din partner har mod til at se på sin barndom. Få hevet alt det sårbare, det ubærlige ud i lyset. Du kan og skal ikke gøre det for ham. Og han kan ikke gøre det selv. Han skal have professionel hjælp. Det er hans opgave. Hans livsopgave. Ikke alle har modet. Nogen finder aldrig modet.

     

    Forhold med en person med uforløste barndomstraumer ender som regel i grøften. Hvis der ikke tages hånd om partnerens følelsesmæssige sår, vil du været tvunget til at vende mange ting indad for, at relationen kan bestå. Eller du vil være nødt til at bryde ud af relationen for at tage vare på dig selv. ELLER han går selv. Fordi han ikke kan rumme sig selv.

    Jeg har selv været partner til personer med uforløste barndomstraumer. Det er hårdt at være i. Smertefuldt at se på. Men… 

    vi kan ikke redde alle, men vi kan redde os selv

    ❤️

    Skærmbillede 2020-06-19 kl. 13.10.12
  • Sansestærke børn

    Hvad er der lige med de nedsmeltninger?​

    Gråd, smækken med døre, kaste med ting, fortvivelsesanfald, smide sig på gulvet…

    En nedsmeltning kan se vild ud, når man ikke er klar over, hvad der sker. Folk uden forståelse for netop nedsmeltninger, kan finde på at smide en masse fordømmelse efter et barn med eller i nedsmeltning. Og forældre har sikket ofte fået fornemmelsen af, at andre synes, at man ikke forstår at opdrage børn. 

    At være vidne til at ens barn brænder helt sammen er ikke rart. Men hvad går det egentlig der sker?

     

    En nedsmeltning er kort fortalt barnets indre system, der viser, at barnet ikke kan mere. Og der er mange ting, som kan tricke en nedsmeltning:

     

    Træthed

    Sult

    Stress

    Støj

    For mange mennesker omkring barnet

    For meget aktivitet

    Uforudsigelighed og overraskelser

    For mange indtryk

    Følelsesmæssigt pres

    … for bare at nævne nogle af de ting, som barnets nedsmeltning kan udløses af.

     

    Hvad kan du gøre som voksen?

    Som forældre vil vi allerhelst kunne trøste, støtte og guide vores børn. Også når de er pressede. Men det kan være svært at greje, hvad der er bedst i situationer med nedsmeltninger.

     

    1. Vigtigst af alt er at få ro på dig selv. Lad barnet spejle sig i en voksen, der forholder sig roligt, kærligt og ikke fordømmende.

     

    2. Tag ikke nedsmeltninger personligt. Barnet er ikke ude på at gerenere dig. Men vid at det reagerer på en overstimulering. Og at det ikke er kognitivt modent nok til at gøre andet end at reagere kropsligt på den indre stress.

     

    3. Lær med tiden at afkode dit barn – nogle børn vil ikke røres ved, tales til eller være i nærheden af dig, når det har en nedsmeltning. Respekter dette, men hold dig i nærheden. Og nærm dig så barnet efter kort tid, så det ved, at du er der for barnet.

     

    4. Tal ikke fornuft med barnet, når det har en nedsmeltning. Barnet kan på ingen måde rumme instruktioner, regler og anvisninger, når det er i “sine følelsers vold”.

     

    5. Vis med dit udtryk og kropssprog, at det er ok. At du rummer barnet. Barnet har ikke brug for at føle sig forkert, mens det raser ud.

     

    6. Sørg for at give barnet den fornødne trøst og kontakt EFTER nedsmeltninger er overstået. Barnet kan være påvirket både følelsesmæssigt og fysik noget tid efter. Det trækker tænder ud at være i en nedsmeltning. Giv gerne en stor krammer, kærlig øjenkontakt, noget vand og en kiks. 

     

    Ps. Hvis du ved, at dit barn kan finde på at kaste med ting, smække med døre eller slå. Sørg da for at tage de ting væk, som du ved kan tage skade eller få i stykker, når det går for sig. 

     

     

    Et godt TIP:

    Overvej hvordan jeres hverdage ser ud. Er der noget, der med fordel kan justeres på, ændres eller forenkles – eller lægges i faste og forudsigelige rutiner? Sådan at dit barn vil opleve mindre pres. 

     

     

    Alle børn prøver det bedste de kan på at opføre sig så godt som muligt.

    Pas på dit sansestærke barn

    ❤️

     

    Skærmbillede 2020-06-19 kl. 13.10.12